HNK IVANA PL. ZAJCA: "KASANDRA"
„Vjera proroka je vjera u snagu riječi“
Nova premijera HNK Ivana p. Zajca, "Kasandra", u režiji rodonačelnice koreodrame, Nade Kokotović, veliki je povratak Mire Furlan na domaće kazališne daske
Objavljeno: 28.3.2016. 2:40:20
Izvor: kritikaz.com
Autor: Olga Vujović
"Kasandra" / hnk-zajc.hr

Najnovija predstava Hrvatske drame HNK Ivana pl. Zajca iz Rijeke  trebala je biti „Tko se boji Virginije Woolf?“ u režiji Nade Kokotović s protagonistima Mirom Furlan i Radkom Poličem, kao starijim parom. Zbog Poličeve nemogućnosti sudjelovanja,  kao novi naslov izabran je roman njemačke spisateljice Christe Wolf (1929.-2011.) „Kasandra“, čija je premijera bila 15. ožujka 2016.

Rodonačelnica termina koreodrama Nada Kokotović, posegnula je za likom proročice, čija je sudbina govoriti istinu, ali kojoj nitko ne vjeruje (osveta odbijenog Apolona) pa je u ovom riječkom projektu ona istovremeno redateljica, koreografkinja, dramaturginja i autorica dramatizacije u kojoj je osjetno skratila roman. Ostaju ključni elementi vezani uz Trojanski rat i Kasandrin život: njezini odnosi s Enejom i Pantejom, njezina usamljenost i odbačenost, netrpeljivost prema njezinim proročkim riječima, ratni sukobi pod zidinama Troje, konačna pobjeda Grka i odlazak prema Mikeni.

Uzbuđenje oko pojave nekada izuzetno popularne zagrebačke glumice Mire Furlan (1955.) na pozornici riječkog HNK, kao i njezin angažman u istom kazalištu sljedeće dvije godine, svakako je doprinijelo pojačanom zanimanju publike za ovu predstavu. Oni s boljim pamćenjem sjećaju se njezinog dramatičnog odlaska iz Hrvatske devedesetih godina prošlog stoljeća, pa su tim potresnije zvučale Kasandrine rečenice koje se sljubljuju s Furlaničinom biografijom („Nikamo nisam posve pripadala“, „Nije li ravnodušnost cijena preživljavanja“ ili „Rat oblikuje svoje ljude“). Odabrane rečenice koje sam zapisala tijekom predstave, mogle bi  biti sudbina i mnogih koji su otišli s ovih prostora i ne namjeravaju se vratiti...

Scenografija Manfreda Schneidera sastoji se od kamene gromade, koja može biti  trojansko ziđe i drveni konj i mikenska Lavlja vrata. Sudbina poraženih svugdje je jednaka. Kostimografkinja Joanna Rybacka posegnula je za jednostavnom simbolikom crvenog i crnog, uz dodatne maskirne uniforme, koje nose sudionici sukoba. Prema dostupnim informacijama, odlično odabrana   glazba po izboru Nade Kokotović skladbe su Monkey 3 i Tool. Naime, vjerna  svojem dramsko-plesnom izričaju, Kokotović ja za par Kasandra- Eneja uz Miru Furlan i Petra Cvirna odabrala članove riječkog baleta Ancu Zgurić i Alija Tabboucha, kako bi dočarala  erotsku  privlačnost. Jer riječi poput kamenja  padaju iz ustiju proročice, pomalo sustale i odsutne zbog nerazumijevanja  sugrađana  i slutnje njihovog strašnog kraja.

Pripovjedačica je vrlo sugestivna Olivera Baljak, vječno trudna Hekuba Tanja Smoje, nasilni Pantej odlični Jasmin Mekić, zanimljiva Jelena Lopatić kao Pentisileja te u ostalim ulogama Marija Tadić, Nikola Nedić, Davor Jureško i Dražen Mikulić

Biti istovremeno vidovit i neshvaćen nije samo sudbina proročice Kasandre, već  oduvijek, svakog intelektualca i utoliko nas se ova predstava tiče. Osobno bih više voljela da je  jača isprepletenost plesne i govorene komponente , jer bi mi  tako  bio istaknutiji pojam koreodrame.