LUTKE 2018.: "GLINA, IGRA I DRUGE GLUPOSTI" I "VOSAK"
Može što hoće
Edukativno i zabavno poigravanje glinom u predstavi 'Glina, igra i druge gluposti' budi u mališanima (i ne samo u njima) želju da i sami postanu tvorci novih svjetova – ne djeluje teško, jer je tako zabavno
Objavljeno: 3.10.2018. 1:55:12
"Glina, igra i druge gluposti" / Bruno Weiss

14. bijenalni festival suvremenog lutkarstva LUTKE 2018. u Ljubljani (12.-16.9.2018.) nudio je u svojem programu  raznolike lutkarske tehnologije i poetike, pa se među predstavama našla i  „Aus dem Lehm gegriffen“ („Uzeto iz gline“) prevedena vrlo maštoviti kao „Glina, igra i druge gluposti“ (slovenski: traparije) odnosno u engleskoj inačici kao „majmunska posla“ (15./16.9.2018.). Naime, redatelj Tristan Vogt i autor ideje, ujedno izvođač, Joachim Torbahn, osnivači skupine „Thalias Kompagnons“ (od 1990.-2006. bili su „Tristanovi kompanjoni“) iz njemačkog grada Nürnberga, osmislili su šarmantnu predstavu namijenjenu mališanima (4+) u kojoj se pokazuju mogućnosti gline kao gradivog  materijala kojim se može napraviti sve što nekome padne na pamet. Tu je čarobni vrt i likovi iz bajki i kraljevi i poželjna jela i... Možda u prvi mah ne prepoznajemo o kome (ili čemu) se radi, ali vrlo brzo nedoumica nestaje: gnječenjem, rastezanjem, grebanjem i sličnim  „stvaralačkim“ akcijama pred nama izrastaju likovi... A onda obični drveni valjak izmijeni, preciznije rečeno, uništi cijeli svijet. Ipak ubrzo spretni prsti stvore novi. I sve to uz lagani, ležerni razgovor tako da se niti ne stigne žaliti za nestankom nekog oblika jer je već drugi na pomolu.

Edukativno i zabavno poigravanje glinom budi u mališanima (i ne samo u njima) želju da i sami postanu tvorci novih svjetova – ne djeluje teško, jer je tako zabavno. Dakako, mogli bismo se pitati koliko je to u domeni lutkarskog promišljanja – svakako, najbliže onome što bismo mogli shvatiti animacijom odnosno udahnjivanjem duše (anime). Ovdje glina prestaje biti isključivo materijal i postaje (ob)lik koji se preobražava. To što je uspjelo dvojcu Vogt-Torbahn, nije niti približno bilo u slučaju predstave „Wax“ (Vosak, 15./16.9.2018.) redatelja  Renuda Herbina iz TJP Strasbourg – Centre Dramatique National d'Alsace. Izvođačica Anne Aycoberry iz voštane ploče (kao u prethodnoj izvedbi iz glinene) izvlači čovječuljke reagirajući na njih mnoštvom grimasa – pri tome ne razabiremo ni svrhe ni razloga i samo se možemo pitati o čemu se radi. No da, ja bih ipak radije glinu!